, also called Floris van Dijck or Floris Claesz. van Dyck (Delft or Haarlem, c. 1575 - Haarlem, before 26 April 1651), was a Dutch Golden Age still life painter.
He lived in Haarlem for most of his life, but he was born in Delft. He was a cousin of Pieter Cornelisz van Dijck. In 1600 he is documented as being in Rome, indicating he made a journey to Italy. In 1606 he returned to the Netherlands, where he joined the Haarlem Guild of St. Luke in 1610 and became dean in 1637. He was influenced by Osias Beert and Clara Peeters. He is considered the inventor of the banketje (banquet still life genre similar to breakfasts, or ontbijtjes), together with Nicolaes Gillis. Related Paintings of Floris van Dyck :. | River | Mademoiselle Riviere (mk09) | elias martin | The Adoration of the Holy Trinity | The Adoration of the Shepherds | Related Artists:
Franz von Defregger (after 1883 Franz von Defregger) (30 April 1835 - 2 January 1921) was an Austrian artist known mostly for his genre and history paintings.
He was born in Ederhof at Stronach, in Tyrol, the son of a prosperous farmer. In 1860, following his father's death, Franz sold the family's farm and went to Innsbruck, where he studied with the sculptor Michael Stolz. He went to Munich in 1861 to study under Hermann Dyck and Hermann Anschetz. In 1863 he travelled to Paris, where he continued his artistic education autodidactically by a routine of figure drawing and a thorough study of the museums, art collections and studios. On 8 July 1865 he returned to Munich, where from 1867 to 1870 he studied alongside Hans Makart and Gabriel Max in the studio of history painter Karl von Piloty.
Defregger became one of the leading genre painters in Munich, and became a professor of history painting at the Munich Academy, where he continued to teach until 1910. He died in Munich in 1921.
j j schannonSwedish artist.
gosta adrian-nilssonGösta Adrian-Nilsson, GAN, född 2 april 1884 i Lund, död 29 mars 1965 i Stockholm, svensk konstnär och författare. Räknas som en betydande pionjär inom den svenska modernistiska konsten.
GAN debuterade som konstnär 1907 med en utställning på Lunds universitets konstmuseum. Efter studier i bl.a. Köpenhamn for han 1913 till Berlin för att studera modernismen. I Berlin kom han genom författaren Herwarth Waldens galleri Der Sturm i kontakt med futurism, expressionism och kubism. Influerad av dessa ismer skapade GAN sedan sin nya, modernistiska stil.
1916 flyttade han till Stockholm där han genom sin modernistiska konst och sin propaganda för den nya konsten, väckte stor uppmärksamhet.
Att GAN var homosexuell avspeglas i flera av hans verk. Till exempel var han periodvis nästan maniskt fixerad vid sjömän och han dyrkade maskulin kraft. Andra favoritmotiv var manliga idrottsutövare. Samtidigt var den homosexuella erotiken både förbjuden och tabubelagd och GAN tvingades att leva ett dubbelliv.
Mellan 1920 och 1925 bodde och arbetade GAN i Paris där han kom i kontakt med Fernand L??ger. Kontakten med denne ledde till att GAN:s inriktning mot kubismen förstärktes.
Under 1930-talet anslöt han sig till surrealismen.
Förutom oljemålningar finns akvareller med folkvisemotiv samt gobelängkartonger bland hans verk. Dessa "säljbara" verk gjorde GAN dock i de flesta fall av ekonomiska skäl snarare än konstnärliga. Han skrev även dikter, noveller och barnböcker.